Welcome to My Blog

About Me

My photo
Seorang Isteri dan Mama kepada 2 adorable kids Siti Hawa Hazwani & Muhamad Danial..

Thursday, July 16, 2009

makngah nak resepi kek!!

ala makngah...maklong baru jer wat sekali lagi kek prunes tu ...tapi gambor takder la yer,paham2 la..nanti kita bagi resepi..makngah try la yer...nak ngan gambo skali..ehekek...
Ini pun kita amik kat blog kak umi ktn ataupun kat kak dzanariah..makasih...yer mintak kopipies yer..hehheh..tapi memang betul sedap akak!!
Tapikan kiter try wat setengah jer dulu.. alih2 sedap giler plak!!

kek prunes kukus\kek kukus prunes
bahan:
250gram butter ( maklong wat separuh jer)
2 cawan tepung naik sendiri ( wat 1 cawan)
1 cawan gula (1\2 cawan)
1\2 tin susu pekat ( kite wat agak2 jer)
20 biji prune ( blend ngan air sket)
5 biji telur ( kite guna 3 jer)
5 biji prunes (hiris kasar)

caranyer:
-Didihkan air dalam kukusan, gris loyang ngan butter. putar butter bersama gula n susu hingga sebati. Kemudian masukkan telur satu persatu sambil putar..lepas tu masukkan prune yang diblend tadi. kacau rata. kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit..putar sebati.
Last sekali masukkan prunes yang dihiris kasar, kacau sekejap bagi rata. Tuangkan ke dalam acuan\loyang dan kukus selama 1jam 1\2 atau hingga masak..ala cucuk jer ngan lidi, kalu tak lekat..maknanyer dah masak la tuh...silalah cube best tau!!

gambar kiter n3 kemudian yer sebab ader masalah sket..heheh makngah tau kan!!

1 comment:

Shima Sulaiman said...

kaklong...br je nak order pengukus dr makndak. Dia balik Perlis katanya x lama lg..kukus yg ada tu, kecik..:D ok la, blh la try...lama dah x buat kek..terhinginnya...