Welcome to My Blog

About Me

My photo
Seorang Isteri dan Mama kepada 2 adorable kids Siti Hawa Hazwani & Muhamad Danial..

Monday, July 6, 2009

Durian..hai..duyan!!

hadoii...poning kepalo den..skang ni musim durian..pegi mana-mana pun durian,..sini durian sana durian..aduih...sabtu lepas kitaorang sefamily lik ke villa salong..makan duyan tok punya..fuyyooo....sedap makngah....heheheh...My lalling sampai jer kat umah tok...terus jer kedapur..kopek duyan..aduih!! tak nyeyabar lar laki mama ni..dia tu memang antu duyan...mahunyer tibai 3 biji dia sensorang..jalan jer...mama pun aper kurangnyer ahaha.. kat umah ni byk gak duyan yang dah duk tersengih jer...apalagi wat tempoyak ler atau pun wat 'lempuk'..korang pernah dengor ke perkataan 'lempuk' ni ke 'lempok'? entoh yang mana satu! mokder tahu kot...heheh..tapi nak watnyer leceh sket kena kacau dalam kuali tambah sket ngan gula pasir( kalu suka manis la) atau ader gak org wat campur ngan gula merah..kacau sampai duyan tu bertukar jadi gelap atau kecoklatan...jenuh ler nak mengacaunyer weh!!!tapi mama n my lalling tak suka makan 'lempuk' ni jadi malas la nak menyusahkan diri..hahheeh..tapi tempoyak kena wat la..lagipun tak susah mana pun..lecek jer isi duyan tu pastu tambah ngan sket garam..isi dalam satu bekas, pastu letak dalam peti ais atau pun kat luar pun bleh.. tapi satu pesanan..ehhehhhee...jangan letak terlalau penuh dalam bekas tu, nanti jadi cam ader org tu..tempoyak dia meletup dalam peti ais...hhahahaha.. jangan marah yer makngah!! rileks ar...pengalaman tu kan makngah..?? heheheeh
Sebab aper tempoyak tu mesti kena buat? sebab my lalling suker bebenor ngan masak asam tempoyak...tak kira ikan patin ker ikan sungai ker ayam ker..janji masak tempoyak...
rasa dah panjang bebenor mama menulis.. yer ler dah lama tak jengok blog ni..sejak pc wat hal..ini pun aboh yang 'bekki'....kalu tak...tak berblog lar mama...huahau...k la jumper lagi!!!

3 comments:

Shima Sulaiman said...

hua hua hua...meletup dlm peti ais ye...hmmm sapa tu? ish ish ish...teruk betul..hahahaha..klong, kot ada balance2 derian yg syok2 kasi simpan la...kot nnt saudara Gadap tergerak hati nak balik kpg, ada la habuan kitorg...ces x malunya adik ipar:p

sehati sejiwa said...

insyaallah ader kot...kena ckp ar..nanti kalu simpan lama tak sedap plak....

myza said...

salam..aikq qasima.tak cukup lagikah durian yg adik iparmu bawa tempohari..kikkikiki..