Welcome to My Blog

About Me

My photo
Seorang Isteri dan Mama kepada 2 adorable kids Siti Hawa Hazwani & Muhamad Danial..

Sunday, February 8, 2009

Ikan Masak Tempoyak

Petang semalam kita orang sekeluarga balik ke kg Salong..sesaje lama tak jumpa Tok Midah sejak lepas makndak Mija kawin. Nasib kami semalam baik sebab rerupanya tok midahbaru jer sampai dari Kl..bercuti di sana..Ada la sekali ngan mak Inda, mak Mi, mak Nora and Ayah Ju sekeluarga..

Ingatkan nak masak simple je tapi dah ramai, kena la beria sket. Kebetulan Kak Imah ader bawak ikan Tamalian( yer koyt ejaannyer cam ni!!) Rupa dia macam ikan jelawat...besar!!!Saudara Kero plak sibuk suruh wat ikan tu masak tempoyak... Kita ingat tak leh,sebab ikan tu banyak tulang weh!!. Mak cakap bleh wat tapi kena 'tarik' ikan tu dulu biar tulangnyer tersusun ja bila nak makan nanti senang nak membuangnyer.

Jadi berlakulah adegan 'tarik-menarik' ni..tetiba ade bunyi 'krak-kark..mak cakap bunyi tu maknanyer tulang ikan du dah tersusun... jadi bleh la masak... gambar tak sempat eh! bukan tak sempat sebenarnya tapi lupa dah asyik berborak jer mulut tak henti2. Bila dah nak Habis baru teringat nak snap..apepun ni resepinya ...senang bangat!!




2 comments:

myza said...

ahahhah.. "krak kark" ke bunyi dia??

moon said...

mmmm...nk resepi patin msk stim plok mcm itu ari...