Welcome to My Blog

About Me

My photo
Seorang Isteri dan Mama kepada 2 adorable kids Siti Hawa Hazwani & Muhamad Danial..

Wednesday, May 5, 2010

Roti saj

Salam..ari ni panas betul cuaca...nak pergi kenduri pun kena pikir 2,3 kali ehhehehe.. G kenduri dapat bawak balik gulai n kari ..lebihan kari tuh leh cicah ngan kodok pun sodap!..heheheh.G merewang blog2 otaikan adalah yang menarik hati mama..apalagi trus jer wat.. sedap giler1 adik deney abis 2 keping...my lalling byk keping gak hehehe..jumper kat dapur kak ummi ktn..kak ummi plak amik kat dapur kak madiha...mama copy paste jer...thanks yer kak ummi..sedap la..nanti nak wat lagiks..


--mkn ngan gulai..tak der lam gambo..hehe


ROTI SAJ

Bahan:
  • 1 sb yis mauripan
  • 1 sb gula (kak rus ganti ngan susu pekat kacau dalam air suam ~ akak pun ikut sama)
  • 1 1/2 cwn air suam
  • 3 1/2 cwn tepung
  • 1/2 st garam
  • sedikit minyak

Cara membuatnya:

  1. 1.Campurkan yis, gula, air suam dan garam sebatikan lalu masukkan tepung dan diuli.
  2. Selesai diuli, ketepikan 1 jam...tutup kejap dgn plastik.
  3. Uli lagi dan ketul-ketulkan kpd 7- 8 bahagian (Akak bahagikan kepada 10/11 ketul)...dibulat-bulatkan dan disalut minyak/tepung. (Akak salut minyak spt gambar kat bwh).
  4. Pastu terus je ambil seketul (*tak perlu tunggu roti naik dah yea) dan ditekan-tekan dlm pinggan bulat bagi elok bulatnya dan digoreng tohor mcm goreng capati.......bila masak angkat.... (MaDiHaA masak lebih kurang 3 ~ 4 minit bagi setiap belah roti saj & terbalikkan masak lagi) mmmm makan ngan kuah....sedap dan kenyang....

Nota MaDiHaA : Semasa menggoreng gunakan api yang perlahan. Minyak hanya gunakan beberapa titis jer semasa menggoreng. Tutup kuali dengan penutup pengukus supaya wap panas tak keluar & roti saj cepat masak.



2 comments:

myza said...

ape?roti saj?mcm roti pratha?

intaN said...

lbh krg la...